جعفر قنادباشی

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سفر عراقچی به قاهره گفت که «ایران و مصر می‌توانند بیشترین تاثیر را در مسائل فلسطین در حوزه منطقه‌ای ایفا کنند».

به گزارش مشرق، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنچ شنبه ۲۶ مهرماه برای دیدار و رایزنی با مقامات مصر راهی قاهره می‌شود.

سفر عراقچی به مصر نیز بعد از ۱۲ سال و به‌دنبال ۲ سفر وزیران امور خارجه مصر به تهران برای شرکت در مراسم ادای احترام به شهدای پرواز اردیبهشت و دیدار با سرپرست وزارت امور خارجه و همچنین تماس و دیدارهای صورت گرفته بین وزیران خارجه ۲ کشور بعد از دیدار شهید «سید ابراهیم رئیسی» و «عبدالفتاح السیسی» روسای‌جمهور ۲ کشور در حاشیه نشست سران همکاری اسلامی در ریاض انجام می‌شود.

سفر وزیر امور خارجه ایران به قاهره با توجه به نقش و جایگاه مهم و تاثیرگذار مصر بر عرصه تحولات منطقه به خصوص پرونده فلسطین از اهمیت خاصی برخوردار است.

«بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر گفت سفر عراقچی به قاهره در جهت «تلاش‌های مصر برای کاهش تنش در منطقه است.»

مصر یک ظرفیت بالفعل در تحولات فلسطین است

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با اهمیت سفر عراقچی به مصر تصریح کرد: ایران و مصر در مقاطعی از تاریخ رابطه مناسب و خوبی داشتند و به نظرم اکنون ۲ کشوری هستند که می‌توانند بیشترین تاثیر را بر روی موضوع فلسطین در حوزه منطقه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به هم‌مرزی مصر با غزه و با تاکید بر اینکه «مصر یک ظرفیت بالفعل در تحولات فلسطین است»، تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی منطقه و احتمال افزایش تنش‌ها، بسیار مهم است که ما با بازیگران منطقه‌ای به صورت مستمر رایزنی و گفت‌وگو داشته باشیم و در این ارتباط نیز مصر یک موازنه سیاسی و امنیتی در منطقه است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه هنوز روابط ایران و مصر به سطح افتتاح سفارتخانه در تهران و قاهره نرسیده، تصریح کرد: بعد از عادی‌سازی روابط بین ایران و عربستان تمایل برخی از کشورهای عربی جهت گسترش روابط با ایران افزایش پیدا کرد که در این ارتباط می‌توان به تلاش‌های صورت گرفته جهت گسترش روابط بین تهران-منامه و تهران-قاهره اشاره کرد.

ایران رایزنی‌های خود را محدود به محور مقاومت نکرده است

قنادباشی با بیان اینکه سفر عراقچی به قاهره را نباید در چارچوب روابط دوجانبه خلاصه کرد و به نظر می‌رسد که محور اصلی رایزنی‌ها در جریان این سفر تحولات منطقه است، ادامه داد: موضوعی که آقای عراقچی در سفرهای منطقه‌ای خود عنوان می‌کند این است که در حقیقت با توجه به تحولات کنونی به نوعی یارگیری کنیم.

وی افزود: در حقیقت تلاش بر این است که یک اشتراک‌نظر بین کشورهای منطقه در ارتباط با جنایت‌های رژیم صهیونیستی و موضوع غزه و لبنان ایجاد شود و در این ارتباط تهران رایزنی‌های خود را محدود به محور مقاومت نکرده بلکه تلاش می‌کند کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای موثر منطقه در این حوزه را همراه خود کند. این در حالی است که آمریکا و انگلیس و برخی دیگر از کشورهای غربی به دنبال این هستند که منطقه را در ارتباط با این تحولات به ۲ قسمت تبدیل کنند.

وزیر خارجه ایران پیش از این به کشورهای لبنان، سوریه، عربستان، قطر، عراق، عمان و اردن سفر کرده بود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس